Varför engelska?

Jag och de svenska dj´s och producenter har diskuterat detta ett antal ggr och kommit fram till det enkla svaret att den svenska musikmarknaden hamnat i en ond spiral av schlager och Idol "musik" och med tanke på hur marknaden ser ut så är det ingen som vågar pusha alternativ musik i svensk media. Det är en sådan liten marknad och det stora bolagen styr allt från top till tå här. Finns ingen konkurrens i radio, tv och klubb.. Alla kör följa jon.. Spelar NRJ tex en låt some de tillsammans med Sony Music tex kommit fram till att detta "ska" bli en hit så blir det så och alla de mindre stationer följer efter för de tror att de är vad folk vill höra oavsätt vad de är för skit.
Halva året går åt till att tjata ut alla schlager låtar till man vill hänga sig och sedan precis när det börjar avta lite så är det Idols tur. OCH sen får vi en släng med alla dessa hrliga dansband mellan ronderna.
Allvarligt vilken modernt land idag har en sån usel musik kultur som sverige idag? Inget land jag har besökt i alla fall. De har faan fetare klubbar och mer alternativ musik i Sibirien och då skämtar jag inte. Sverige var på top inom musikindustrin en gång i tiden och det lever "dem" på fortfarande de trångsynta gammla gubbarna.
House musiken har ju lyfts dock en hel del vilket jag ser som positivt, MEN de e bara en trend och kommer avta. Snart är det hip stutts som dånar på klubbarna igen.
Min poäng är precis som en vän som var här och hälsade på från Tyskland/Berlin och han sa det.. Vart e alla klubbar? ... Ja du sa jag det är inte i som berlin i alla fall.. Shit no .. sa han, vi måste slänga in folk och fixa bra dj´s varje helg.. annars går de nån annanstans.
Och ja de e ju sant. Klubbarna i Sverige har oftast ingen konkurrens alls så varför ska de spendera massa pengar på en dyr dj om de inte behöver.. de fyller ju lokalerna ändå.
Så vill du ha bra klubb och musik kultur så bor du i fel land. Därför drar ju alla Svenska talanger utomlands och signar med utländska bolag.
Musik sverige har sedan länge tillbaka börjat vittra sönder av egen maskin och jag tror inte vi kommer se någon ändring tills de står på knäna.
En positiv sak jag märkt är att ända sedan MTV började ta tillbaka makten på de lokala landskanalerna så har det spelas mycket mer alternativ. (MTV Sverige var nog ganska styrt av de svenska pamparna) I går kväll var det allt från Rank 1 med LED till gamla godingar med The Prodigy..
=)
Jag nämner Radio och TV hela tiden för att det är nyckeln till en bättre klubbkultur. När jag var 18 var Trance det enda du hörde nästa på klubbarna i Sverige (1999) kanske inte så konstigt men det var det jag växte upp med och det var fantastiskt. Så det går, men måste få ett större kommersiellt värde eftersom det inte är nytt och hippt som det var då. DÅ kan vi få tillbaka detta tror jag.
Oj dett blev långt.. haha..